Fiscaliteiten
In de wereld van leasing spelen fiscale regels een grote rol. Of het nu gaat om zakelijke of private lease, een werkgever die een vervoermiddel beschikbaar stelt, of een werknemer die er gebruik van maakt – iedereen heeft te maken met autobelastingen. Voor duurzame mobiliteitsvormen, zoals elektrische auto's, gelden speciale regels en fiscale voordelen.
Wat kan je hier vinden?
Actualiteiten
Feiten & cijfers
Wanneer een werknemer in een private leaseauto rijdt en meer dan € 0,23 per zakelijke kilometer vergoed krijgt, beschouwt de fiscus dit als een auto van de zaak. Dit betekent dat de bestuurder bijtelling moet betalen. Ondanks dat de auto door een privépersoon via private lease is geleaset.
Meer feiten & cijfersGert Duits, Beleidsmanager
“De VNA speelt een actieve rol in het maken van afspraken met de Belastingdienst. Zo hebben we bijvoorbeeld twee regelingen getroffen om administratief ingewikkelde situaties te voorkomen voor de bijtelling bij het gebruik van flexibele mobiliteits-concepten. Ook zijn we actief betrokken bij de vereenvoudiging van de fiscale regels voor fietslease.”
Veelgestelde vragen over fiscaliteiten
Nee, bijtelling hoeft niet betaald te worden als voldaan wordt aan de afspraken uit de 'Brancheregeling Privégebruik Deelauto'. Deze regeling is door de VNA in overleg met de Belastingdienst tot stand gekomen. De gebruiker betaalt een zakelijke huurprijs en de werkgever treedt op als verhuurder. De werkgever stelt de auto dan dus niet ter beschikking in de zin van de bijtellingswetgeving.
Bijtelling kan van toepassing zijn als de werkgever de kosten van de private leaseauto van de werknemer betaalt. Dit geldt bij een integrale kostenvergoeding (eventueel verminderd met een bedrag voor privégebruik), als bijvoorbeeld alle leasekosten worden vergoed. Ontvangt de werknemer alleen een autokostenvergoeding van maximaal € 0,23 per zakelijke kilometer? Dan is er geen sprake van het ter beschikking stellen van een auto: geen bijtelling dus. Dit geldt ook wanneer een eventueel overschot van het mobiliteitsbudget als loon wordt uitbetaald.
Voor bestelauto's die steeds door verschillende werknemers worden gebruikt, geldt een eindheffingsregeling in de loonbelasting. In plaats van een gedeeltelijke bijtelling bij meerdere werknemers, kan de werkgever de bijtelling ‘afkopen’ voor €300 per jaar per bestelauto. Hierdoor merkt de werknemer niets van de bijtelling op zijn loonstrook, terwijl privégebruik van de bestelauto is toegestaan. Deze regeling mag je alleen toepassen als het privégebruik niet gemakkelijk aan individuele werknemers kan worden toegerekend.