Brief

VNA: brief Staatsecretaris schetst voor Nederland verkeerd beeld

Gepubliceerd op 08 oktober 2024
duurzame mobiliteit

Staatssecretaris Chris Jansen van I&W stuurde deze week een brief aan de Europese Commissie. Daarin roept hij Brussel op om in te grijpen in de Europese markt voor zakelijke elektrische auto’s. Hij schrijft dat de zakelijke markt achterblijft. Dat kan in andere landen zo zijn, maar voor het Nederlandse kabinet is dat een vreemde uitspraak. Geen enkel land binnen de EU loopt zo sterk voorop in het vergroenen van de zakelijke elektrische auto als ons land. De leasesector heeft miljarden geïnvesteerd in elektrische auto’s en risico’s genomen.  

We moeten de voorsprong als Nederland uitbouwen en nu juist ook de tweedehands elektrische markt op gang brengen. De stimuleringsmaatregelen van de afgelopen jaren moeten nu bij de middeninkomens terechtkomen, zodat zij ook goedkoper en schoner kunnen rijden. 

“Juist aan het einde van dit jaar komen aantrekkelijke elektrische auto’s beschikbaar als er volop leasecontracten aflopen. Het zou zonde zijn als Nederlanders deze laten lopen vanwege de onzekerheid en onduidelijkheid, die het kabinet laat bestaan onder andere rondom de motorrijtuigenbelasting. We hebben die auto’s al gestimuleerd met Nederlands belastinggeld. Laten we dan zorgen dat de nieuwe eigenaar er ook in Nederland mee rijdt”, concludeert Renate Hemerik, voorzitter Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). 

Door een fout in het rekenmodel van het ministerie wordt er de komende jaren een rekening van 1,5 miljard verdeeld onder alle Nederlanders die elektrisch rijden. Kortom, het kabinet gaat goed gedrag bestraffen en ‘een boete’ op elektrisch rijden uitdelen. Zo jagen we onze goede tweedehands elektrische auto’s met subsidie en al de grens over. Terwijl deze auto’s nog jaren meekunnen in Nederland en nu juist bereikbaar worden voor consumenten met een middeninkomen.  

Hemerik sluit af: "In plaats van brieven aan Brussel, zien we liever dat de staatssecretaris duidelijkheid biedt aan elektrische rijders, de boete intrekt en de gesubsidieerde auto’s in Nederland houdt voor de middeninkomens. VNA gaat hierover graag met de staatssecretaris in gesprek.”