Sterke vraag naar zakelijke mobiliteit
De toename van het autoleasepark komt voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3% naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het lease bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4% (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5% (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s.
Tabel: Ontwikkeling totale leasepark Nederland ultimo 2023 versus ultimo 2022
Eind 2022 | Eind 2023 | Groei +/- | Groei in % | |
Personenauto's zakelijk | 784.500 | 841.700 | 57.200 | 7,3% |
Private lease | 239.100 | 245.100 | 6.000 | 2,5% |
Bestelwagens | 232.400 | 247.200 | 14.800 | 6,4% |
Totaal | 1.256.000 | 1.334.100 | + 78.100 | 6,2% |
(door afrondingen van getallen kunnen afwijkingen in optellingen ontstaan)
Sterke arbeidsmarkt, meer zzp’ers, meer afleveringen nieuwe auto’s
Er zijn meerdere factoren die in 2023 hebben bijgedragen aan de toenemende vraag naar autolease. Belangrijk is dat, ondanks het gebrek aan economische groei, de arbeidsmarkt in Nederland sterk blijft. Dat resulteert in extra vraag naar zakelijke mobiliteit en leidt tot meer zakelijke leaseauto’s. Ook groeide het aantal zzp’ers in sectoren als bouw en logistiek. Dat vormt een stimulans voor het aantal lease bestelwagens. Een andere factor achter de groei van het leasepark is dat in 2023 meer nieuwe voertuigen konden worden afgeleverd. Lange levertijden, van soms ruim een jaar, werden teruggeschroefd door een toename in productie.
Ook elektrificatie en autolease zijn nauw met elkaar verbonden. In het groeiende autoleasepark zijn steeds meer elektrische auto’s te vinden. Eind 2023 was ruim een kwart van het lease personenautopark volledig elektrisch. Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto's.