Aandeel EV blijft in Nederland overeind dankzij lease
Over de periode januari tot en met september is het aandeel volledig elektrisch in de totale markt voor nieuwe personenauto’s gestegen van 30% in 2023 naar 32% in 2024. Dat is in zeer belangrijke mate te danken aan autolease. Binnen de leasemarkt steeg het aandeel EV namelijk van 33% naar 41%. Buiten lease zakte het aandeel EV zelfs van 26% naar 24%. Van in totaal bijna 90.300 nieuwe elektrische auto’s dit jaar zijn 57.600 (64%) EV’s op naam van leasemaatschappijen.
Zowel zakelijk als particulier in elektrische leaseauto
Vooral in zakelijke lease doen elektrische auto’s het goed. Binnen het segment nieuwe zakelijke leaseauto’s was tot en met september 44% volledig elektrisch. Vorig jaar lag dat in dezelfde periode op 34%. Steeds meer werkgevers laten hun werknemers stekkeren. Ook particulieren weten middels private lease de weg naar EV’s te vinden, zei het in mindere mate. Van alle nieuw geregistreerde private leaseauto’s dit jaar was ruim 30% elektrisch. Daarmee blijft het aandeel op hetzelfde niveau als in 2023.
Drempels weggenomen door lease
Lease is onmisbaar voor de verdere ingroei van EV’s. De hoge aanschafwaarde van EV’s vormt nog steeds een drempel voor de markt. Leasemaatschappijen nemen die drempel weg door aanschaf op zich te nemen. Dit jaar is in drie kwartalen al voor een kleine 3 miljard euro in nieuwe EV’s geïnvesteerd door leasemaatschappijen. Ook kunnen leasemaatschappijen mogelijke onzekerheden omtrent elektrische auto’s wegnemen. Zo liggen de risico’s van restwaarde en reparatie en onderhoud bij de leasemaatschappij.
Zorgen over doorstroom naar occasionmarkt
Ondanks de succesvolle instroom van nieuwe EV’s in de leasemarkt zijn er bij de VNA zorgen over de doorstroom naar de (particuliere) occasionmarkt. Leaseauto’s verlaten over het algemeen na een periode van 4 tot 5 jaar het leasepark en stromen dan door naar de occasionmarkt. Dat is van groot belang om ook de rest van het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. Van alle rijdende personenauto’s in Nederland is namelijk nog slechts 6% volledig elektrisch. De VNA ziet echter dat de doorstroming van gebruikte EV’s onder druk staat.
“Het is mooi te zien dat dat de groei binnen lease van EV gestaag doorgaat. Maar dan hebben we het over nieuwe auto’s. De overheid verzuimt om mee te werken aan de groei op de tweedehandsmarkt. Er is te weinig vraag naar gebruikte EV’s in Nederland. Hoewel het aanbod aantrekkelijker wordt is er nog te veel onzekerheid onder particuliere occasionkopers over elektrisch rijden. Het helpt daarom niet dat Nederland nu alle fiscale stimuli afschaft. Vooral de aanstaande mrb op EV’s doet veel pijn. Maar ook het afschaffen van bijtellingsvoordeel en het stopzetten van SEPP werkt niet positief. Een stimulerend, stabiel en vooral voorspelbaar overheidsbeleid is harder nodig dan ooit.”