37044448441 D7310542c8 K

Prinsjesdag 2024: onvoldoende prikkels om mobiliteit te elektrificeren

Gepubliceerd op 17 september 2024
fiscaliteiten duurzame mobiliteit

Vandaag, op de derde dinsdag van september, werd traditiegetrouw de Troonrede uitgesproken en de Miljoenennota en het Belastingplan van het komende jaar gepresenteerd. Het kabinet verlaagt de lasten op arbeid en voor het bedrijfsleven. Huishoudens zien hun koopkracht licht stijgen. 

Tegelijkertijd worden overheidsuitgaven beperkt door onder andere te snijden in subsidies. De voorgenomen tariefkorting mrb op emissievrije auto’s wordt versoberd. Voor de langere termijn belooft het kabinet wetgeving voor een ingrijpende hervorming van de inkomstenbelasting en het toeslagenstelsel. 

Plusjes voor huishoudens en bedrijfsleven 

De economie ontwikkelt zich redelijk positief; de inflatie neemt gestaag af en de economische groei neemt toe. In 2024 komt de groei van de Nederlandse economie uit op 0,6% en in 2025 stijgt deze naar 1,5%. De economische ontwikkeling in combinatie met lastenverlichting zorgt ervoor dat huishoudens meer te besteden krijgen. Zo wordt volgend jaar minder belasting betaald over het laagste deel van het inkomen. Ook stijgen bepaalde toeslagen. Een gemiddeld huishouden zou er in 2025 qua koopkracht met 0,7% op vooruit moeten gaan. De overheid wil daarnaast het bedrijfsleven tegemoet komen. Dit door regeldruk aan te pakken en eerder aangekondigde lastenverzwaringen terug te draaien. Ook is er aandacht voor het vestigingsklimaat.   

Renate Hemerik, voorzitter VNA

"Er is weliswaar meer aandacht voor ondernemerschap, maar prikkels om de mobiliteit te elektrificeren zijn nauwelijks aanwezig. Zowel zakelijke rijders als consumenten ervaren te weinig stimulans om over te stappen op elektrisch rijden."

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Er is gelukkig weer meer aandacht voor ondernemerschap. Dat was hard nodig. Het is positief dat verschillende belastingverhogingen voor het bedrijfsleven worden teruggedraaid. Een gezond ondernemersklimaat is essentieel en de regeldruk moet naar beneden. Maar daar staat tegenover dat de politiek ook haar verantwoordelijkheid moet nemen om onze mobiliteit bereikbaar en betaalbaar te houden. Daar is in de Miljoennota veel te weinig aandacht voor. Ondernemers hebben volop uitdagingen als het gaat om de verduurzaming van hun bedrijf én wagenpark. Zowel zakelijke rijders als consumenten ervaren nauwelijks meer prikkels om te elektrificeren.”   

MRB gewichtscorrectie deels weer teruggeschroefd  

In de vandaag gepresenteerde belastingplannen blijft de mrb korting voor EV’s weliswaar nog 75% in 2025, maar vanaf 2026 wordt de korting nog maar 25%. Alle verdere stimuleringsmaatregelen zoals SEPP en SEBA stoppen vanaf volgend jaar en het bijtellingspercentage voor EV voor zakelijke rijders wordt verhoogd naar 17%.   

Renate Hemerik, voorzitter VNA

“Het lijkt bijna alsof het kabinet de mobiliteit niet wil verduurzamen: zoet en zuur zijn niet in balans.

Renate Hemerik vervolgt: “Wel aanzienlijk minder mrb correctie dan met de Voorjaarsnota aangekondigd, maar geen SEPP en SEBA meer. Wel een vaste voet BPM voor EV en wel een verhoogd bijtellingspercentage naar 17%, maar geen ETS-2 middelen die ten goede komen aan mobiliteitsverduurzaming. Het is prima dat EV ook fair moet gaan meebetalen aan de belastinginkomsten, maar dit gaat niet goed. Juist nu is haast geboden met het doorzetten van haalbare en betaalbare maatregelen richting verdere verduurzaming. Klimaatdoelen moeten worden gehaald. Wij roepen het kabinet dan ook op om de elektrische auto fiscaal aantrekkelijk en bereikbaar te houden, ook voor de aankomende jaren. Voor werkgevers én werknemers!  

In het regeerprogramma van het kabinet is een hervorming van de autobelastingen aangekondigd. Deze hervorming is hard nodig om dit jojobeleid, waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten, te stoppen. Investeren in de vergroening van autorijden is een maatschappelijke investering om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden. Het wordt hoog tijd dat dit ook in langetermijnbeleid tot uitdrukking gaat komen, bijvoorbeeld met een Autobrief 3.” 

54000482592 9772C5bc6b K

Concreet vraagt de VNA meer aandacht voor: 

Concreet vraagt de VNA meer aandacht voor: 
Het aantrekkelijker maken van zero emissie auto's door:

  • Behoud van een reëel en aantrekkelijk tarief in de bijtelling 
  • Kies wél voor gehele gewichtscorrectie in de MRB  
  • Behoud SEPP en SEBA  

En verder

  • Voorkom netcongestie en zorg voor een adequate laad-en tankinfrastructuur
  • Blijf inzetten op de fiets en LEV’s; breng de leasefietsregeling meer onder de aandacht en neem belemmeringen weg;
  • Blijf inzetten op verbetering van verkeersveiligheid;  

Reacties in de pers