Leasefietsenpark groeit met 79% tot bijna 23.000 fietsen
Het gezamenlijke park elektrische fietsen en speed-pedelecs van VNA leden steeg in 2021 tot bijna 23.000. Dat is nog relatief bescheiden, kijkend naar het totaal aantal e-bikes in Nederland (circa 3 miljoen). De opwaartse lijn is echter duidelijk aanwezig. De groei van het aantal (elektrische) leasefietsen lag het afgelopen jaar op bijna 80%. Van eind 2019 tot eind 2021 gemeten was zelfs sprake van een verdrievoudiging van het park.
“In 2020 was er wel belangstelling, maar in 2021 zagen we echt forse groei in de aantallen leasefietsen. Het blijft nu doorgaan, zowel particulier als zakelijk. Die laatste groep wil mobiliteit verder vergroenen. Daarnaast zijn werkgevers, overheden en bedrijven, geïnteresseerd om met de fiets van de zaak een bijdrage te leveren aan de gezondheid van werknemers.”
Breder aanbod in mobiliteit
Ook leasemaatschappijen zien toenemende interesse in een steeds bredere groep modaliteiten. Zo neemt de vraag naar e-scooters en diverse light electric vehicles toe. Die laatste groep is onder meer belangrijk als het gaat om zero-emissie stadsdistributie. Daarnaast wint dus de e-bike terrein. Renate Hemerik: “Met de fiets kunnen leasemaatschappijen hun productportfolio verbreden en hun share of wallet bij klanten vergroten. Daarmee wordt de leasesector dé aanbieder voor bredere mobiliteit.”
Overheidsbeleid nog knelpunt voor verdere versnelling
Het gaat dus goed met de leasefiets, maar het kan nog beter. Overheidsbeleid blijkt in veel gevallen nog knelpunten op te leveren, waardoor veel geïnteresseerden afhaken. Er zijn verschillende punten waarop de VNA in gesprek wil met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.
“Het moet simpeler en aantrekkelijker worden voor werkgever en werknemer. De administratieve rompslomp rondom de fiets van de zaak werkt demotiverend. Daarnaast schuurt het gebruik van de fiets van de zaak met de onbelaste reiskostenvergoeding, de werkkostenregeling en de bijtelling. Als we samen met de overheid ervoor kunnen zorgen dat daar minder mensen op afhaken, wordt de toekomst voor de leasefiets nog mooier.”