Fietslease
Sinds de opkomst van de elektrische fiets (e-bike) is het aantal fietskilometers fors toegenomen. Steeds meer forenzen zien de e-bike als passend vervoersalternatief. Fietslease speelt hierin een belangrijke rol.
Lease maakt de relatief dure e-bike bereikbaar voor een grote groep consumenten. Tegelijkertijd is de e-bike een veelbelovend duurzaam alternatief voor zakelijk autoverkeer op korte tot middellange afstanden. De leasefiets draagt dan ook bij aan een gezonde leefstijl, minder verkeersdrukte en verbetering van de luchtkwaliteit.
Wat kan je hier vinden?
Actualiteiten
Feiten & cijfers
Sinds 2021 is het totale fietsleasepark in Nederland meer dan drie keer zo groot geworden, met ongeveer 72.000 leasefietsen eind 2023. E-bikes nemen met 80% het grootste deel van het leasepark voor hun rekening. Net als de totale markt, neemt ook het aantal zakelijke leasefietsen sterk toe. Bijna de helft van alle leasefietsen wordt inmiddels aangeschaft via zakelijke lease.
“We zijn verheugd met de stappen die tot dusver zijn doorgevoerd voor het verduidelijken en vereenvoudigen van de fiscale regels rondom zakelijke fietslease. Denk aan de invoering van de forfaitaire bijtelling dankzij intensief lobbywerk van de VNA. Maar de inzet van een fiets van de zaak moet nog simpeler en aantrekkelijker worden voor werkgevers en werknemers. Wij blijven ons inzetten om dit in samenwerking met de overheid te verbeteren en de leasefiets voor nog meer mensen aantrekkelijk te maken.”
Veelgestelde vragen over fietslease
Ja, als een werkgever een fiets van de zaak ter beschikking stelt die ook voor privéritten wordt gebruikt, moet de gebruiker bijtelling betalen. De bijtelling voor een fiets van de zaak is 7% van de consumentenadviesprijs, inclusief btw per jaar. Dit geldt voor alle soorten fietsen, van klassieke fietsen tot e-bikes en speed-pedelecs.
Ja, het combineren van een fiets en een auto van de zaak is mogelijk. Er gelden wel aparte fiscale regels voor de fiets en de auto. Zo is er een groot verschil tussen de bijtellingspercentages van beide vervoersmiddelen. Daarnaast moet je de btw-correctie van het privégebruik van de auto afzonderlijk behandelen.
Dit hangt af van de gekozen leasevorm. De fiets kan teruggaan naar de leasemaatschappij, maar het is vaak ook mogelijk om de fiets over te nemen. Als de fiets wordt overgenomen voor een lagere prijs dan de marktwaarde, wordt het verschil belast als loon. Houd hier rekening mee. Dit kan eventueel in de vrije ruimte van de werkkostenregeling worden ondergebracht. Voor de afschrijving mag je een waardevermindering van 20% per jaar hanteren. Na vijf jaar mag de waarde op nul worden gesteld, zoals vermeld in de update van de Handreiking Privégebruik Fiets van de Belastingdienst.