Slechts 28% van de Nederlanders overweegt binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen, ondanks een groeiende markt met meer modellen onder de €35.000 en sterk verbeterde laadinfrastructuur .
De monitor benadrukt dat prijs nog steeds de grootste barrière vormt. De kloof tussen wat consumenten bereid zijn te betalen en de daadwerkelijke aanschafprijs blijft aanzienlijk. Daarnaast speelt het ontbreken van een gezonde tweedehandsmarkt een cruciale rol. De vraag blijft achter.
Renate Hemerik, voorzitter VNA
Een gezonde vraag naar betaalbare elektrische auto’s is de sleutel om elektrisch rijden bereikbaar te maken voor een breder publiek. De overheid heeft veel gedaan om nieuwe elektrische auto’s te stimuleren, maar juist nu de tweedehandsmarkt vaart moet krijgen stopt alle stimulering. Als we elektrisch rijden écht willen versnellen, moet hier snel actie op worden ondernomen.
De leasesector neemt haar verantwoordelijkheid maar kan dit niet alleen. De oproep aan het kabinet blijft onveranderd: blijft EV stimuleren, stop met alle verwarring zoals rond de ZE-zonering en de MRB en zorg voor een stabiel en voorspelbaar duurzaam beleid.
De cijfers en inzichten zijn afkomstig uit de Elektrisch Rijden Monitor 2024, gepubliceerd door ANWB.