Uitdagende marktomstandigheden
De afgelopen jaren is het Nederlandse autoleasepark flink gegroeid. Het snelle herstel na corona en de sterke arbeidsmarkt waren daarin drijvende krachten. Ook in 2024 profiteert de leasemarkt, maar neemt het groeitempo wel iets af. De omstandigheden waren dan ook meer uitdagend. De arbeidsmarkt loopt tegen grenzen aan. Tegelijkertijd was de economische groei relatief laag en de rente relatief hoog.
Groei voor bestelwagens, zakelijke leaseauto’s en private lease
Ondanks de uitdagende omstandigheden is ook in alle afzonderlijke segmenten het wagenpark gestegen. Het leasebestelwagenpark was daarbij de uitschieter met een toename van +5,3% tot 260.400 voertuigen. Door het einde van de bpm-vrijstelling voor ondernemers per 2025, ontstond een run op diesel bestelwagens in 2024. Dit vormde een incentive voor vernieuwing en uitbreiding van de vloot.
Tabel: Ontwikkeling totale leasepark Nederland ultimo 2024 versus ultimo 2023
|
Eind 2023 |
Eind 2024 |
Groei +/- |
Groei in % |
Personenauto’s zakelijk |
841.700 |
859.700 |
+ 18.000 |
+ 2,1% |
Private lease |
245.100 |
247.900 |
+ 2.800 |
+ 1,1% |
Bestelwagens |
247.200 |
260.400 |
+ 13.200 |
+ 5,3% |
Totaal |
1.334.100 |
1.368.000 |
+ 33.900 |
+ 2,5% |
(door afrondingen van getallen kunnen afwijkingen in optellingen ontstaan)
Ook zakelijke personenauto’s blijven in trek. Het park nam in 2024 met 2,1% toe tot 859.700 auto’s. Dat zijn overigens steeds vaker volledig elektrische auto’s. Van de nieuw geregistreerde zakelijke leaseauto’s in 2024 was bijna de helft een EV (zie ook trends in nieuwe leaseauto’s). Private lease ondervond relatief het meeste last van de (markt)omstandigheden. Het wisselende overheidsbeleid omtrent de motorrijtuigenbelasting op elektrische auto’s hielp evenmin. Desondanks eindigde het private lease park met een kleine plus van 1,1% op 247.900 auto’s.
“Ondanks uitdagende marktomstandigheden in 2024 is de vraag naar autolease toch weer gestegen. De vooruitzichten voor 2025 zijn positief: de economische groei trekt naar verwachting aan, terwijl de rente daalt. Wat nog ontbreekt is een stabiel en stimulerend fiscaal klimaat voor elektrische auto’s. Het kabinet zal vertrouwen moeten bieden aan het bedrijfsleven en aan particulieren om het Nederlandse wagenpark verder te verduurzamen.”