auto opladen

NZMO 2024: Elektrisch rijden de norm, maar kwart EV-rijders overweegt andere aandrijfvorm

Gepubliceerd op 19 september 2024
duurzame mobiliteit feiten & cijfers

Bijna één op de drie bedrijven in Nederland verplicht nu de werknemers om in een elektrische auto te rijden. Het percentage bedrijven dat zo’n EV-verplichting hanteert, verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar 30%, zo blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs op 60%. Het duurzaamheidsbeleid van Nederlandse werkgevers is daarmee de belangrijkste aanjager van de elektrische auto geworden. 

 

Toch gaat de elektrificatie van het wagenpark langzamer dan eerder verwacht. Dit jaar is 32% van het wagenpark elektrisch, terwijl er vorig jaar 39% voorspeld werd. Daarmee vertraagt de elektrificatie. Dit is echter tijdelijk, zo toont het NZMO aan, want de verwachting voor 2030 laat nog steeds een aanzienlijke toename in elektrificatie van het wagenpark zien. Volgens de ondervraagde bedrijven zal over ruim vijf jaar 61% van de voertuigen volledig elektrisch zijn.

Een derde van de zakelijke reizigers rijdt nu in een elektrische auto. Driekwart van hen zal bij de volgende keuze opnieuw voor een EV kiezen, maar 25% kiest voor een andere aandrijfvorm. Belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius (65% van de switchers). Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride auto’s (63%). Het totale zakelijke wagenpark zal naar verwachting in 2025 overigens licht (bijna 2%) stijgen, zo concludeert het NZMO.

Volvo op ‘pole position’

Onderzoeksbureau VMS | Insight onderzocht ook de aantrekkelijkheid van en loyaliteit aan automerken. Uit de resultaten blijkt dat BMW, jarenlang een vaste waarde als het meest aantrekkelijke merk voor zakelijke rijders, nu is ingehaald door Volvo. Verder blijkt dat de acceptatie van nieuwe automerken groeit, vooral onder zakelijke rijders. Dit jaar staat 32% van de zakelijke reizigers open voor een nieuw merk, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zakelijke rijders zijn over het algemeen positiever over nieuwe merken dan privéautogebruikers. BYD, Lynk & Co, Xpeng, Zeekr en MG zijn de meest overwogen nieuwe merken, waarbij BYD een sterke groei in populariteit laat zien.

 

Renate Hemerik, voorzitter VNA

"We maken ons grote zorgen over de voorgenomen beëindiging van stimuli en verhoging van belastingen op EV’s en vragen in onze lobby richting Den Haag om een duidelijk langetermijnbeleid."

Duidelijk langetermijnbeleid nodig


Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), reageert op de conclusies: “Het NZMO 2024 laat duidelijk zien dat de wil om te verduurzamen aanwezig is bij het Nederlandse bedrijfsleven. Tegelijkertijd is er twijfel onder berijders. Een kwart van de EV-rijders overweegt een andere aandrijfvorm bij deze keuze van een volgende auto. Het is dan ook goed dat we met middels het NZMO inzicht krijgen in toekomstige keuzes van berijders. De overgang naar elektrisch is een marathon en geen sprint. Naast de inzet van het bedrijfsleven is het noodzakelijk dat de overheid blijft stimuleren. Dat zakelijke rijders gevoelig is voor financiële prikkels blijkt ook uit de historie: voor veel initiële EV-rijders zijn financiële (bijtellings)voordelen destijds doorslaggevend voor hun duurzame keuze geweest. We maken ons dan ook grote zorgen over de voorgenomen beëindiging van stimuli en verhoging van belastingen op EV’s en vragen in onze lobby richting Den Haag om een duidelijk langetermijnbeleid, zodat zakelijke rijders en werkgevers de juiste keuze kunnen maken en hun beleid daar op af kunnen stemmen.”

Over NZMO

Het NZMO is een jaarlijks onderzoek naar de manier waarop bedrijven en reizigers in Nederland hun zakelijke mobiliteit inrichten. Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automotive Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) en RDC. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau VMS | Insight. Aan het onderzoek deden dit jaar meer dan 2.500 zakelijke reizigers en meer dan 500 bedrijven mee.