Stekker laadpaal

Demissionair kabinet wil voordeel mrb EV’s langzamer afbouwen

Gepubliceerd op 18 april 2024
occasion lease duurzame mobiliteit zakelijke lease fiscaliteiten

Maandag 15 april publiceerde het demissionaire kabinet haar Voorjaarsnota. Daarin ook de bevestiging van de plannen om het voordeel op de motorrijtuigenbelasting (mrb) langzamer af te bouwen en pas in 2031 weer op 100% uit te komen.

VNA is positief over dit nieuws en beschouwt het als een succes van haar lobby-inspanningen, maar het geeft vooral ook duidelijkheid aan de EV-rijder en de branche. De plannen zijn pas definitief na goedkeuring van het belastingplan voor 2025.

 

Definitief na goedkeuring Belastingplan 2025

De plannen worden uiteindelijk gepresenteerd tijdens Prinsjesdag in september en worden pas definitief na goedkeuring van het Belastingplan voor 2025 door de Tweede en Eerste Kamer. Voor EV’s is de mrb voor 2025 al vastgesteld op 25% van het tarief; voorstel voor de opvolgende jaren:  

  • 60% in 2026, 2027 en 2028;
  • 65% in 2029
  • 70% in 2030

Na 2030 vervalt dan het tijdelijke voordeel en wordt de volledige mrb betaald. Om het plan (deels) te betalen, zal vanaf volgende jaar de BPM voor plug-in hybrideauto’s aangepast worden. Hier bericht de VNA apart over. In tegenstelling tot eerdere berichten zal volgend jaar de mrb voor PHEV’s nog niet naar 100% gaan maar naar het driekwarttarief zoals al gepland.

Goed voor de doorstroom naar de tweedehandsmarkt

Renate Hemerik, voorzitter VNA: “Dit is natuurlijk goed nieuws en hier hebben we als VNA voor gevochten in het belang van de sector. Als de plannen doorgaan, dan is dit niet alleen goed voor de huidige EV’s-rijders en de leaserijders/consumenten die een EV overwegen, maar ook voor de doorstroom naar de tweedehandsmarkt en de verkoop van occasions. We zien dat de vraag naar EV’s met name onder particuliere kopers terugloopt. Als autoleasesector maken wij ons gr­ote zorgen over de verdere ingroei van elektrische auto’s. Deze plannen zijn een positieve stap in de goede richting. Helaas zal de rekening voor deze stimulans elders binnen het mobiliteitsdomein moeten worden betaald, namelijk door de PHEV's.”

Groei Autoleasepark