Geschiedenis autolease in Nederland

Geschiedenis autolease in Nederland

De geschiedenis van autoleasing gaat terug tot voor de Tweede Wereldoorlog. In de jaren ’30 van de vorige eeuw start de Amerikaan Zollie Frank het bedrijf Four Wheels Inc (later Wheel Inc.). In 1939 sluit deze firma het eerste echte (operationele) autoleasecontract af. Daarbij werden auto geleaset voor een periode van 12 maanden inclusief reparatie, onderhoud en verzekering. Over aanschaf en inruil hoefde men zich evenmin zorgen te maken. 

Na de Tweede Wereldoorlog waait autolease over naar Europa. In Nederland worden in de jaren ’50 en ’60 diverse autoleasemaatschappijen gestart. De aantallen zijn dan nog laag. In de jaren ’70 begint autolease zich langzaam te ontwikkelen en verschijnen de eerste artikelen rondom autolease in de Nederlandse pers. 

Bron: NRC Handelsblad 04-03-1972 (Geraadpleegd op Delpher op 25-07-2024)

Steeds meer bedrijven ontdekken het gemak van autolease. Van enkele duizenden leaseauto’s begin jaren ’70 groeit het leasepark uit tot 100.000 in 1985. Vlak daarvoor, in 1983, wordt de VNA opgericht als branchevereniging voor Nederlandse autoleasemaatschappijen.  

Gedurende de jaren ’80 en ’90 neemt het leasepark sneller toe. De Nederlandse economie kent sterke groeiperioden. De leasebranche profiteert daarnaast meer en meer van haar omvang (schaalgrootte), waardoor het haar diensten steeds aantrekkelijker kan maken. In de jaren ’90 wordt de grens van een half miljoen leasevoertuigen overschreden. 

Het leasepark groeit gestaag door begin deze eeuw. De sector is solide en weet, mede dankzij het lange termijn karakter van lease, de financiële crisis van 2007-08 te trotseren. In 2010 telt het leasepark 682.400 voertuigen.  

In de nasleep van de financiële crisis ontstaat een situatie van grote overschotten van nieuwe auto’s. Tegelijkertijd komt de rente op een steeds lager niveau. Dit in combinatie met de schaalgrootte en efficiency van de leasesector doet een aantal leasemaatschappijen besluiten om autolease vaker aan particulieren aan te bieden. Belangrijk in de ontwikkeling van private lease is ook de oprichting van het Keurmerk Private Lease in 2016. Een kwaliteitsnorm bestaand uit een aantal zekerheden en het resultaat van nauwe afstemming tussen VNA, VFN (financieringsmaatschappijen), AFM, ACM en diverse consumentenvertegenwoordigers.  

Private lease groeit exponentieel. In 2013 gaat het nog om een bescheiden markt van 8.500 contracten. In 2017 wordt de grens van 100.000 geslecht en eind 2018 zijn er bijna 150.000 private lease auto’s in Nederland. Dit samen met de verdere groei van zakelijke lease leidt tot een totaal leasepark van 1 miljoen voertuigen in 2018.   

Ook in de afgelopen jaren is het Nederlandse leasepark gegroeid. Autolease heeft zich als een belangrijke dienst bewezen in zowel zakelijke als particuliere mobiliteit. Leasemaatschappijen zitten echter niet stil en ontwikkelen zich verder. Zo is ook fietslease, met een park van ruim 70.000 fietsen, nu een belangrijk onderdeel van het dienstenpakket.  

De sector autolease blijft ook vandaag de dag werken aan het ontzorgen van klanten met het beheer van ruim 1,3 miljoen voertuigen; ruim 840.000 zakelijke personenauto’s, 245.000 private lease auto’s en 247.000 bestelwagens. Daarnaast zet autolease zich in om het Nederlandse wagenpark te helpen verduurzamen. Bijna 1 op 4 leasevoertuigen is volledig elektrisch. In 2023 investeerden leasemaatschappijen voor €8 miljard aan nieuwe personenauto’s, waarvan €3,3 miljard aan EV’s. Ook werd bijna €1,2 miljard uitgegeven aan nieuwe bestelwagens, waaronder €260 miljoen aan elektrische bestelwagens.